torstai 17. tammikuuta 2013

Kuinka moni opettajan tekele edes on teos?

Oppimateriaaligatesta on rönsynnyt laaja keskustelu, joka käsittelee monia toisiinsa liittyviä mutta kuitenkin ihan eri luonteisia asioita. Tässä kirjoituksessa käsittelen sitä, että onko suurimmalla osalla opettajien tekemästä materiaalista ylipäätään mitään tekijänoikeuslain suojaa.

Jotta tekele saisi tekijänoikeuslain suojan, sen tulee ylittää teoskynnys eli olla riittävän omaperäinen. Tähän on joitakin poikkeuksia, kuten esimerkiksi valokuvat, joilla on 50 vuoden suoja, vaikka kyseessä olisi kännykkäkameralla räpsäisty kuva tiiliseinästä.

Mikä sitten on riittävän omaperäinen teokseksi? Tämä vaihtelee toimialoittain. Esimerkiksi 30-sanainen kuvaus jonkun laitteen toiminnasta ei ole (yleensä) teos, mutta seitsemän sanan mittainen runo on. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että jos kukaan muu saman alan ammattilainen ei voisi kohtuullisella todennäköisyydellä päätyä samaan lopputulokseen, kyseessä on teos.

Tekijänoikeusneuvoston ratkaisukäytännössä teoskynnys asettuu oppimateriaalien tapauksessa melko korkealle. On selvää, että 100-sivuinen tekstipainotteinen oppikirja on teos ja parista bulletista koostuva powerpoint-dia ei ole teos. Mutta siihen väliin mahtuukin monenlaista tapausta.
  • 78-sivuinen harjoitus/esimerkkikirja ei ollut teos. Horisemalla tehtävien väliin jotain jännää tai kirjoittamalla rönsyilevän johdannon siitä olisi ehkä voinut tulla teos, mutta se ei estäisi hyödyntämästä kirjasta sitä muuta 98 prosenttia.
  • Elektroniikan laskutehtävistä koostunut tentti ei ollut teos (tämä tiedoksi niille opettajille ja professoreille, jotka vastustavat opiskelijayhdistysten tenttikokoelmia "koska tekijänoikeus". Lähde sama kuin yllä.
  • Edellisten jälkeen ei liene epäselvää, että yksittäiset harjoitustehtävät eivät ole teoksia (ellei niihin keksi tosi taiteellista tarinaa johdannoksi).
  • Tasasähköpiirien 159-dian kalvosarja sen sijaan oli teos.
  • Hoitohuoneen aseptiikka -niminen 38 powerpoint-diasta koostunut oppimateriaali ei ollut teos (jos sinulla on 5 minuuttia luppoaikaa, koko tekijänoikeusneuvoston lausunto kannattaa lukaista läpi, koska se on melkeinpä oppikirjaesimerkki opettajien välisestä "tekijänoikeus"riidasta).
  • Selittävät piirustukset eivät ole teoksia, vaikka olisivat upeitakin.
Yllä mainitun perusteella väitän, että suurin osa opettajien itse tekemästä materiaalista ei ylitä teoskynnystä.

4 kommenttia:

  1. Kuules Vesa, minä olen toista mieltä. Näin noin 30 vuoden ope-kokemuksella voin sanoa, että monet oppimateriaalini ovat nimenomaan teoksia.

    Viime vuonna julkaisin 105 sivua välittömästä ja välillisestä verotuksesta (ISBN 978-952-93-0372-4). Se on julkaistu fyysisenä kirjana sekä nettikirjana. Teoksessa moni muukin opettaja pääsee väittämissäni samaan lopputulokseen kuin minä. Verotus on sama kaikille, erilaisia lopputuloksia on paljon vähemmän.

    Harjoituskirja voi olla teos, jos sen tekijä on laatinut harjoitukset itse. Kyseessä on siis itse luodut omat esimerkit, tehtävät ja niihin vastaukset. Katso vaikka Jarmo Leppiniemi - Tapani Kykkänen "Kirjanpito ja tilinpäätös harjoituksineen" WSOY (ISBN 951-0-28698-2). Tämä on mahtava teos!

    Selittävä piirustus voi olla teos. Näin esimerkiksi Helsingin yliopistossa historian laitoksella käytetään luennoilla kuvamateriaalia Asterix - teoksista koska niissä antiikin Rooma on parhaiten piirrettynä. Kyseessä on teos, jonka kuvia lainataan.

    Lyhyenkin kalvosarjan saa tekijänoikeuden turvaan kun sinne ujutetaan muutama oma valokuva. Jos ne on asiallisesti linkitetty oppimateriaaliin selittävänä kuvana, niin ei sitä saa kopioida luvatta.

    Otetaan esimerkki. Sinä pyllistät mättäällä ja veitsellä leikkaat sienen irti maasta. Minä otan valokuvia. Teen siitä kuvasarjan powerpointilla, jossa kerron mitä teet, miten ja miksi. Näytän kuvasarjan kotitalouden oppitunnilla.

    Sen myönnän, ettei yksittäiset harjoitukset ja/tai tenttitehtävät ole teoksia. Mutta pitkäkestoisempi case-esimerkki tehtävineen voi olla teos. Kuten esimerkiksi LTS-pohja selityksineen.

    Näitten seikkojen kanssa olen taistellut vuosia. Moni yliopisto haluaa materiaalini "maksutta". Mutta aina olen saanut rahastetuksi jos kopioita otetaan liikaa tai materiaalia annetaan eteenpäin.

    Terveisin
    Juha Siikavuo
    www.siikavuo.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä kyllä - eikä tämä ole ristiriidassa alkuperäisen bloggaukseni kanssa. Kyllä tuollainen kuvaamasi oppimateriaali on teos. Ja simppelit powerpointit ja harkkatehtävät eivät.

      Poista
  2. Juu - juu, tämä on erittäin hankala kysymys. Eikä mielestäni tähän aiheeseen ole vielä laadittu tyhjentävää lainsäädäntöä tai tulkintaa, siitä mikä kuuluu tekijänoikeuden piiriin ja mikä ei.

    Ohjeistusta on - ei sääntöä! Eikä tyhjentävää sääntöä varmaan koskaan saada edes aikaan. Aina riittää tulkinnanvaraa. Sen näkee esimerkiski musiikissa. Muutaman äänen/nuotin vaihtaminen saattaa muuttaa oopperan omistuksen aalta beelle.

    Eikä liian raa-alla kädellä kannata ryhtyä tulkitsemaankaan.

    Minä teen taidetta, vaikka olen asiantuntijana aihe-alueella, jossa ei taiteesta ole tietoakaan :)

    T. Juha Siikavuo

    VastaaPoista