tiistai 5. maaliskuuta 2013

Hybridiajoneuvojen läheltä piti-tilanteita

Kuolemaan johtaneita tapaturmia ei ajoneuvojen korkeajännitejärjestelmien kanssa ole Suomessa sattunut, mutta tässä muutama tuore läheltä piti-tapaus (kuultu luotettavasta lähteestä, oppilaitosten nimet jätän tästä pois koska haluan että vastaisuudessakin saan tietooni näitä):
  • Opiskelija oli mitannut oskilloskoopilla hybridiauton jännitteistä korkeajännitejärjestelmää tavallisella (ei-korkeajännite)mittapäällä. No, ei oskilloskoopin tulo kestä satojen volttien jännitettä, joten mittapää suli käteen ja skoopista tuli entinen. Ei henkilövahinkoja.
  • Aikuiskoulutuskeskuksessa oli akku tai sen osa vahingossa oikosuljettu ja "räjähtänyt silmille", ilman henkilövahinkoja. Muuta tietoa tällä hetkellä ei ole, kerron lisää jos tietoa heruu.
Onko sinulle sattunut tapaturma tai läheltä piti -tilanne ajoneuvojen korkeajännitejärjestelmän parissa työskenneltäessä: töissä, tee-se-itse-rakennellessa tai opiskellessa? Ota yhteyttä allekirjoittaneeseen (etunimi.sukunimi@metropolia.fi) - saat täyden lähdesuojan joten sinulle tai työnantajallesi ei koidu hankaluuksia - enkä julkaise yksityiskohtaista tapaturmakuvausta ilman lupaasi.

Käytän tietoja koko ajoneuvoalan sähköturvallisuuskoulutuksen ja -valistuksen kehittämiseen.

4 kommenttia:

  1. Voit kertoa myös tässä kommenttilaatikossa, mutta mieluiten omalla nimellä suoraan minulle, niin voin kysyä lisätietoja ja tieto on luotettavampaa (kommenttilaatikkoonhan voi anonyymisti keksiä mitä tahansa :-).

    VastaaPoista
  2. Tukesilta tiedettiin kertoa eilen että:

    Hei,

    Tukesin tietoon ei ole tullut sähkö- tai hybridiajoneuvoihin liittyviä tapaturmia. Myöskään Tukesin Vaurio- ja onnettomuusrekisteriin (VARO) ei ole sellaisia kirjattu.

    VastaaPoista
  3. http://advancedextrication.com/2013/03/tesla-ev-safety-training-video/

    VastaaPoista
  4. Päivitys tuohon akun "silmille räjähtämiseen". Tapaus oli seuraava: n. 60 voltin / 10 Ah akuston osan kanssa kävi läheltä piti -tilanne, kun johtimen eriste oli rikkoutunut ja tästä aiheutui lyhytaikainen oikosulku (mallia "räpsähdys"), jonka johdosta sulaa alumiinia roiskahti seinälle. Jos se olisi tullut iholle tai ohuelle vaatteelle, seurauksena olisi ollut palovamma.

    VastaaPoista