sunnuntai 15. elokuuta 2010

Miksi ohjelmistotuotteet ovat usein sutta ja sekundaa?

Ostat uuden auton. Heti kättelyssä huomaat, että auto pari kertaa viikossa yhtäkkiä hyytyy tien päälle, ja vika poistuu avaamalla konepelti ja irrottamalla akun kaapeli hetkeksi. Huoltoliikkessä todettaisiin, että auto on täysin ehjä, ja myyjä selittäisi oudon sammuilemisen auton ominaisuudeksi, ei viaksi. "Kyllähän autot silloin tällöin sammuilevat." Kuinka moni kuluttaja sietäisi tällaista?

Tietotekniikassa asiat ovat toisin. Jokainen 1990-luvun puolenvälin tienoilla pc-koneita käyttänyt muistaa, kuinka Windows 95 ja Windows 98-käyttöjärjestelmällä varustettuja koneita sai boottailla noin kerran päivässä. Vanhempi Windows 3.11 kaatuili myös, mutta ei niin usein. Vielä vanhempi dos-käyttöjärjestelmällä varustettu kone ei ainakaan itselläni kaatunut kuin satunnaisesti.

Valitettavasti kaatuiluherkimmät Windowsit tulivat markkinoille juuri silloin, kun pc-koneet yleistyivät joka kodin kapineiksi. Vaikutus oli ikävä: ihmisiin iskostui käsitys, että "tietokone kaatuilee, ja ohjelmat eivät toimi kuten pitäisi, ja se on aivan normaalia". Seuraus: kun laatua ei vaadita, kuluttajille myydään sutta ja sekundaa.

Toinen tunnettu piirre ohjelmistotuotannossa ovat eräänlaiset vastuunrajoitukset. "Emme vastaa ohjelmiston aiheuttamista välillisistä emmekä välittömistä vahingoista." "Vastuu rajoittuu ohjelmiston myyntihintaan." Tällaiset vastuunrajoitukset ovat omiaan ruokkimaan ohjelmistojen huonoa laatua: miksi testata ohjelma kunnolla, kun emme ole vastuussa mistään. Tietenkin myös testaaminen maksaa, ja laskun maksaa viime kädessä ohjelmiston käyttäjä.

Kauppalehden eilinen uutinen kertoo, että aivan mitä tahansa vastuuta ei tällaisilla vastuunrajoituksilla voida kiertää. Uutinen kannattaa lukea kokonaisuudessaan, mutta lyhyesti sanottuna juttu meni niin, että Solteqin kassaohjelmisto jätti osan viivakoodinlukijan lukemista tuotteista kirjaamatta. Vika paljastui vasta inventaariossa. Toimitusjohtaja kommentoi "Luulimme, että vastuumme oli rajattu vain ohjelmiston kustannukseen." Käräjä- ja hovioikeus olivat toista mieltä: "Olimme liian sinisilmäisiä, sillä oikeus totesikin, että korvausvastuumme koski myös kaikkea oletettua laskuttamatonta myyntiä. Luulimme, että oikeus mätkäisisi korvauksia 8 000 euroa, mutta päätös olikin 560 000 euroa."

Puolen miljoonan korvaus ei tuon kokoista yhtiötä kaada, vaikka summa suuri onkin. Ja toivon, että yritysjohto oppi yhtä ja toista ohjelmistotestauksen tärkeydestä :-).

Tietotekniikka-alan puolustukseksi voidaan todeta, että ala on varsin uusi. Autoja on valmistettu jo yli sata vuotta. Eivät ne ensimmäiset autotkaan olleet kovin luotettavia, ja tulppiakin piti vaihtaa 1000 kilometrin välein. Uskon, että 50 vuoden päästä joka käyttötarkoitukseen löytyy toimiva tietokoneohjelma, joka maksaa pikkusumman.

Loppuhuomio

Ohjelmistoyhtiö 37Signals kertoo itse käyttävänsä omia ohjelmiaan. Tämä ei ainakaan heikennä ohjelmistojen laatua.

2 kommenttia:

  1. Minusta syitä on yleensä kolme:*) asiakas ei tiedä mitä haluaa, asiakas ei tiedä mikä on (teknisesti) mahdollista tai asiakas ei osaa laskea sijoitukselleen tuottoa jolloin hinta on aina hänestä liian kallis.

    Kokemukseni ovat ohjelmistoprojektien toimituksesta, ei tuotekehityksestä.

    *) tai vaihtoehtoisesti miljoona. Lisäksi syyt jakautuvat sen suhteen kuka on asiakas ja ketkä käyttäjiä, miten osaava (it, ohjelmistot, kommunikaatio ja itse hankkiminen) hankkija on, millaisella metodologialla ongelmia toimitusprojektissa taklataan jne. Listaa voi todennäköisesti jatkaa loputtomiin ;).

    VastaaPoista
  2. Autoanalogiaa käyttäen:

    Asiakas, eli auton ostaja, ei ole kuitenkaan auton lopullinen käyttäjä. Asiakkaalla ei ole siis ymmärrystä, mitä kaikkea autolla käytännössä tehdään, missä ja milloin. Asiakas ostaa sitten kaikkein halvimman mahdollisen auton, joka täyttää perusvaatimukset: renkaat, ratti, moottori ja kori. Autonvalmistaja tekee tuollaisen halpisauton. Sitten ihmetellään ensimmäisillä talvikeleillä, miksi auton sisällä on pirun kylmä, renkaat ei pidä ja tuulilasista ei näy muuta kuin läjä lunta.

    Tarkempi vaatimusmäärittely ja suuremmat sanktiot siihen, että softa ei toimi, niinkuin on luvattu, niin alkaisi vähän näkymään valoa tunnelin päässä. Itse ihmettelen kuinka nimeltä mainitsematon suomalainen softafirma vuodesta toiseen voittaa kilpailutuksissa ja vuodesta toiseen sössii joka toisen projektinsa.

    VastaaPoista