keskiviikko 8. lokakuuta 2014

Prujupalvelu 2.0: myy luentomuistiinpanosi - ja mallivastauksesi

Kun valokopiokoneet rantautuivat Suomeen, teekkarit tekivät innovaation: sen sijaan että jokainen tekee itse muistiinpanonsa, valitaan yksi siistikäsialainen tyyppi kurssitoimittajaksi, joka tekee muistiinpanot ja sitten ne monistetaan kaikille. Tällöin luennolla voi keskittyä kuuntelemiseen ja turha työ automatisoidaan. Myöhemmin luennoitsijat huomasivat palvelun hyödyt, ja rupesivat toimittamaan omat materiaalinsa suoraan prujupalveluun. (Teekkarit kutsuvat luentomonisteita prujuksi ja kopiointia prujaamiseksi – tämän etymologia olisi hauska tietää.) Prujupalvelu jakelulogistiikkoineen työllisti parhaimmillaan useamman henkilön.

Keväällä törmäsin Summiversity-palveluun, jossa opiskelijat voivat jakaa tekemiänsä tiivistelmiä toisilleen. Kiva idea, kunhan vain ottaisi tuulta siipien alle. Tekijänoikeudellisesti tämä on mielenkiintoista: onko kirjasta tehty tiivistelmä johdannaisteos (jolloin tiivistelmän jakeluun tarvittaisiin kustantajan ja tekijän lupa) vai onko tiivistelmä vain kirjassa olevat asiat eri muodossa, jolloin kyse ei ole tekijänoikeusloukkauksesta.

Käytännössä tekijänoikeusongelmia tuskin tulee: valmennuskurssiyritykset ovat useita vuosikymmeniä myyneet valintakoekirjojen tiivistelmiä ilman että kustantamot ovat tykänneet pahaa, joten voidaan katsoa että tiivistelmän tekeminen on vakiintunut alan tapa. Voisin joskus jaksaessani ja ehtiessäni pyytää aiheesta tekijänoikeusneuvoston lausunnon.

Summis tulee, ota koppi


Nyt on markkinoilla uusi tulokas, summis.fi. Palvelun idea on, että opiskelijat tekevät sinne luentomuistiinpanoja, joita muut saavat ostaa: nettisivujen mukaan muistiinpanojen tekijä saa rahoista 80 % ja palvelu 20 %. Palvelu hakee materiaalintekijöitä työpaikkailmoituksella (arkisto):


Luentomuistiinpanojen tekeminen ja myyminen on varmasti kaikkien kannalta hyvä juttu (vaikka itse tykkäänkin jakaa materiaalini ilmaiseksi avoimella lisenssillä), mutta sivulla on myynnissä myös harjoitustehtävien mallivastauksia:
Tässäkään ei ole mitään varsinaisesti uutta - opiskelijoilla on iät ja ajat ollut tenttiarkistoja ja harkkatyökokoelmia, joista voi joko katsoa mallia tai vaikka kopioida härskisti.

Tehokkaasti markkinoituna – ja yhden klikkauksen päässä olevana – tällainen palvelu kuitenkin käytännössä ajaa siihen, että opettajan on joka vuodelle laadittava uudet harjoitustehtävät. Jos töissä on kiire pingotettu äärimmilleen, tämä on huono asia opettajan jaksamisen kannalta. Harjoitustehtäviä voi toki aina hiukan muuttaa, tämä onnistuu ainakin sähkötekniikassa helposti: kääntämällä virtalähteen toisin päin tai lisäämällä sopivien solmujen väliin yhden vastuksen lisää, viime vuoden mallivastaukset eivät auta (ainakaan oppimista tuhoavasti) jos asiaa ei ymmärrä.

Pari kuukautta sitten opettajien tieto- ja viestintätekniikkaryhmässä heräsi tiukkaa keskustelua siitä, kun joku oli jakanut fysiikan tehtävien mallivastaukset netissä. Laitonta tämä ei ole, mutta joidenkin näkemysten mukaan tämä voi romahduttaa opiskelijoiden harjoitustehtävämotivaation.

Joka tapauksessa maailma muuttuu ja tällaiset palvelut eivät ainakaan muutu harvinaisemmaksi. Opettajan pitää kyetä reagoimaan muutokseen.


8 kommenttia:

  1. Yksi mahdollisuus on mennä vain samoilla tehtävillä. Opiskelijoita voi kuitenkin varoittaa, että toisilta kopioimalla oppii heikommin kuin itse laskemalla. Tentissä voi sitten ollakin joka vuosi uudet tehtävät ja ne pärjää jotka osaa.

    Isommin siis, tämä avaa mielenkiintoisen pohdinnan myös opiskelijan vastuusta omasta opiskelustaan. Pitääkö ns. pakottaa tekemään tehtävät itse, jos ei vaan nappaa.

    VastaaPoista
  2. Yksi asia ihmetyttää. Jos tekisin muistiinpanot jostain aiheesta, niin miksi minun kannattaisi kierrättää ne summiksen kautta enkä myisi suoraan ihmisille? Esimerkiksi tarkistaako summis prujut virheellisten tiedoston osalta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulle ois ehkä liikaa vaivaa etsiä ne ihmiset ja myydä ne niille.

      Poista
  3. Ettei vain olisi karhunpalvelus opiskelijatovereille. Muistiinpanojen tekijä oppii paremmin kuin niiden lukija: www.hs.fi/elama/a1405478418651

    Jos tekee muistiinpanoja, on pakko miettiä itsekin, mitkä asiat ovat tärkeitä ja mitkä asiat vähemmän tärkeitä. Pitää ymmärtää, ei vain opetella ulkoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. homous johtuu pahoista hengistä mutta Jumala voi parantaa siitä eksorsismin avulla. Vain Kristus pelastaa.

      Poista
  4. Paras ratkaisu tähän ongelmaan mielestäni olisi ettei ratkaisujen palauttamisesta anneta arvosanaan vaikuttavia pisteitä. Mikäli arvosana perustuu vain osaamiseen, se näytetään kokeessa tai muussa vastaavassa kontrolloidussa tilanteessa; mikäli myös aktiivisuudesta tai henkilökohtaisesta edistymisestä halutaan palkita (ainakin peruskoulutasolla) sitten palkitaan nimenomaan niistä.

    Mikä sitten on sitten sellainen "kontrolloitu tilanne", jossa voidaan arvioida suhteellisesti luotettavasti mitä opiskelija osaa.

    Perinteinen vastaus on tavallinen koe tai tentti, onko se paras mahdollinen, en tiedä. Ehkäpä yhden kauhistuttavan loppukokeen sijasta jonkinlainen yhdistelmä jatkuvaa näyttöä (useita pieniä kokeita? tuntityöskentelyä jossa oppilas ei voi "huijata"?) ja tavallinen koe, jonka voi uusia, tai sitten ei (ja olisiko se liian työläs toteuttaa opettajalle).

    VastaaPoista
  5. Mun mielestä on ollut mielenkiintoista verrata aasialaista ja suomalaista opiskelukulttuuria. Thaimaassa oli siis yliopistossa vaihdossa yhden lukukauden 2010 ja olen keskustellut asiasta myös korealaisen vaihtarin kanssa. Siellä luennoitsijat kertovat, mitä kirjoista kuuluu alleviivata. Pistareita on, mutta kysymykset kerrotaan etukäteen. Uskon tämän johtuvan siitä, että Aasiassa kunnioitetaan enemmän auktoriteetteja ja heille laitetaan enemmän vastuuta oppimisesta. Tämä kasvattaa tietenkin aivottomia työntekijöitä, jotka tekevät mitä pomo sanoo.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. homous johtuu pahoista hengistä mutta Jumala voi parantaa siitä eksorsismin avulla. Vain Kristus pelastaa.

      Poista