sunnuntai 26. syyskuuta 2010

Toimitusaikojen vertailun hankaluus

On kuluttajien etu, että ihmiset kertovat ostokokemuksistaan verkossa. Kaikkein parasta on, jos kertominen tapahtuu omalla nimellä – tällöin on helpompaa suodattaa yrittäjien itsensä harjoittama anonyymi kilpailijoiden mollaaminen omaan arvoonsa.

Aina ei muutamasta ostokerrasta voi tehdä johtopäätöksiä esimerkiksi palvelun nopeudesta. Olin vähän aikaa sitten aikessa kirjoittaa tilaa valokuvat netistä -palvelujen toimitusajoista. Kerran tilasin Extrafilmiltä, ja toimitus kesti kaksi viikkoa, mikä on jo todella kauan. Sen jälkeen kokeilin Ifoloria, josta kuvat saapuivat parissa arkipäivässä. Esimerkiksi jos tilasin sunnuntaina, kuvat olivat perillä viimeistään keskiviikkona.

Hyvä etten kehunut: nyt nimittäin viime sunnuntaina (= viikko sitten) tekemäni kuvatilaus on matkalla vieläkin. Toivottavasti saapuu maanantaina, tai rupean repimään pelihousujani.

Valokuva-alalla toimitusajat riippunevat sen hetkisestä tilausruuhkasta. Voisikin olla ystävällinen palveluidea kertoa tilauksen yhteydessä arvioitu toimitusaika, joka perustuu jakolaskuun (jonossa olevat tilaukset)/(keskimääräinen toimitettujen tilausten määrä päivässä).

2 kommenttia:

  1. Jahas, tänään tuli meiliä Ifolorilta:
    "kiitos tilauksestasi, joka on tehty 19.09.2010 ... Valmis tuote ja sen mukana tuleva lasku on jätetty tänään postiin toimitettavaksi ..."

    Viesti tuli kuuden jälkeen, eli ei tainnut ehtiä tämän päivän posteihin (jos postitus ja viestin lähetys ovat ajallisesti synkronoituja eikä ole esim. niin, että meilit lähtevät kaikki illalla). Hyvässä lykyssä saan kuvani perjantaina.

    VastaaPoista
  2. Tiedustelin asiakaspalvelusta syytä pitkälle toimitusajalle:
    "Pahoittelemme pitkittynyttä toimitusaikaa. Tuotannosamme oli ruuhkaa mikä pidensi
    kuvien toimitusaikaa. Näin pitkä toimitusaika on poikkeuksellinen."

    Aina ennen Ifolorilta kuvat ovat tulleet nopeasti, joten uskon selityksen ja pysyn asiakkaana jatkossakin.

    VastaaPoista