Hesarin yleisönosastossa ja muuallakin on käyty vilkasta keskustelua ajokorttiuudistuksen mielekkyydestä. Uudistuksen pelätään tappavan opetuslupaopetuksen kokonaan ja nostavan ajokortin hintaa (minkä se on jo tehnytkin). Purevaa kritiikkiä uudistuksen taustoja kohtaan on tullut muun muassa
Autoliitosta:
Autoliiton autokouluilta saamien ennakkotietojen mukaan
opetuslupaopetuksen autokoulussa suoritettavan osuuden hinta nousee noin
700 eurolla eli lähes kolminkertaiseksi. Liikenne- ja
viestintäministeriön valmisteleman hallituksen esityksen perusteluissa
todettiin opetuslupaopetusten kustannusten nousevan 350-400 euroa, minkä
perusteella eduskunta on asiasta päättänyt. Autokoulussakin
suoritettavan ajokortin hinta nousee noin 300-400 eurolla.
Seura-lehden
toimittaja oli penkonut uudistuksen taustalla olevan tutkimuksen rahoitusta ja uudistuksen mielekkyyttä:
Aivan pettämätön perustelu, jolla kustannuksista nuriseva kuluttaja
lopullisesti lannistetaan, on liikenneturvallisuus. Se vaatii lisää
ajotunteja, 2-osaisuutta, 3-osaisuutta ja maallikoiden hiipivää
syrjäyttämistä ajokoulutuksesta, uudenlaisia harjoitteluratoja,
verkko-opetusta. Kansanedustaja ostaa äänestäjilleen – äänestäjien
omilla rahoilla – taas kerran tuota abstraktia liikenneturvallisuutta,
jonka lähtökohta raadollisesti on pitkälti pelkkä autokoulujen bisnes.
Vai kuvitteleeko joku, että piittaamattomuus, kaahailu ja
liikennejuoppous häviää lisäämällä ajokokelaalle opetuskertoja ja
hilaamalla ajokortin hintaa ylöspäin? Jos nämä lääkkeet oikeasti
purisivat, vastuuttomuus ja asennevammaisuus olisi liikenteestä jo
moneen kertaan loppunut.
Markkinaliberalismia kannattavan
Mises-instituutin blogissa analysoitiin jo puolitoista vuotta sitten muutamaa ajo-opetuksesta tehtyä tutkimusta ja selvitystä:
Tulokset kenties kattavimmista aihetta sivuavista tutkimuksesta [1] ovat murskaavia: Yhteenvetona: käytännössä ei ole löydettävissä merkittävästi pienempää
alttiutta onnettomuuksiin tai liikennerikkomuksiin niiden oppilaiden
kohdalla, jotka osallistuivat ajo-opetukseen, verrattuna niihin, joille
opetusta ei järjestetty.
Kyse ei ole mistään poikkeuksesta liikenneturvallisuustutkimuksessa, vaan olennaisesti joka ikinen
asiallisesti tehty tutkimus osoittaa saman asian: autonkäytön ja
liikennessääntöjen opetuksella on vain vähän tai ei ollenkaan vaikutusta
liikenneturvallisuuteen. Joissain tilanteissa opetus saattaa jopa heikentää
liikenneturvallisuutta. Esimerkiksi käynee esimerkiksi Norjassa (1979)
ja Suomessa (1990) käyttöön otetut pakolliset liukkaanajon opetukset,
joka lisäsivät liikenneonnettomuuksia [2].
...
Nuoremmat kuljettajat kuuluvat riskiryhmään monista ajo-osaamiseen ja
liikennesääntöjen tuntemukseen liittymättömistä tekijöistä johtuen,
sillä he ajavat useammin yöaikaan, humalassa, huonommilla autoilla ja
niin edelleen. Yleisesti ottaen voidaan todeta suurimman syyn olevan
ikään liittyvä huolettomuus ja elämänasenne, joihin voidaan
ajo-opetuksella vaikuttaa vain vähäisessä määrin [3].
(Lähdeviitteet [1], [2] ja [3] löytyvät alkuperäisestä postauksesta.)
Totuutta etsiessä otin huomioon vielä sen vaihtoehdon, että Mises-instituutti olisi valikoinut tutkimuksia, joihin viitata. Näin ei kuitenkaan ollut asian laita - kaikki Google Scholarilla löytämäni tutkimukset näyttävät osoittavan samansuuntaista:
- The international literature provides little support for the hypothesis
that formal driver instruction is an effective safety
measure. It is argued that such an
outcome is not entirely unexpected given that traditional programs fail
to address adequately
the age and experience related factors
that render young drivers at increased risk of collision. (Lähde)
- This research evaluated the potential effectiveness of a multistage
driver education program for novice drivers. This was
done by comparing the safety experience of two
groups of teenage drivers, one of which received additional instruction
in
a defensive driving workshop and another that did
not. The statistical finding that the trained group recorded fewer
citations
does suggest some potential safety benefits for the
supplemental driver-training course evaluated in this study. However,
it remains unclear as to whether the training
resulted in an immediate safety benefit. (Lähde)
- Formal driver education/training programs exist in almost all
jurisdictions around the world. They are generally accepted as an
efficient and effective means for learning to drive, and, more
importantly, for learning to drive safely, although empirical evidence
for safety benefits is lacking. Recently, there has been a heightened
interest in driver education/training, largely as a result of the
adoption of graduated licensing in a few jurisdictions in North America
and elsewhere. These jurisdictions have effectively elevated the status
of driver education/training by integrating it into the licensing
system. Implicitly, this suggests that driver education provides safety
benefits. This article provides a contemporary review of the value of
driver education/training, particularly in relation to new licensing
systems such as graduated ones. The article examines the safety benefits
of driver education/training and considers the merits of integrating
driver education/training programs with new approaches to the licensing
of young drivers. (Lähde)
Tältä pohjalta päädyin kirjoittamaan
Hesarin yleisönosastoon seuraavasti:
Mielipidesivuilla
on käyty vilkasta keskustelua ajokorttiuudistuksesta, joka
nostaa ajokortin hinnan pilviin. Aiheellista kritiikkiä on
saanut etenkin se, että lakimuutos perustuu Autokoululiiton
tilaamaan ja rahoittamaan "tutkimukseen". Tutkimusta ei ole
julkaistu vertaisarvioidussa tiedelehdessä, joten
oikeampaa olisi puhua maksetusta selvityksestä, ei
tutkimuksesta.
Mitä sitten tieteellinen tutkimus sanoo
aiheesta? Tulokset ovat kautta linjan samoja: muodollinen
ajo-opetus on tehoton tapa vähentää nuorten
onnettomuusriskiä. Joissain tapauksissa ajo-opetuksen
kehittäminen on lisännyt hieman turvallisuutta, mutta
tilastollinen näyttö on ollut silloinkin heikkoa.
Pääsyy
tehottomuuteen näyttää olevan, että nuorilla
liikenneonnettomuuksien suurin aiheuttaja on asenne, ei
taidon puute. Asenteeseen taas on erittäin vaikea vaikuttaa
muodollisella koulutuksella.
Ajo-opetuksesta saattaa
olla hieman hyötyä joillekin nuorille, mutta se pitää
suhteuttaa koko järjestelmän kustannuksiin alkaen
autokoulumaksuista ja päättyen verovaroin kustannettuun
liikenneopettajakoulutukseen.
Tieteelliset
artikkelit ajo-opetuksen vaikutuksesta turvallisuuteen
löytyvät nykyaikana helposti internetistä, esimerkiksi
Google Scholar -hakukoneella, hakusanoilla "driver
education and safety". Poliitikkoja tiede ei kuitenkaan
kiinnosta, joten alan etujärjestö vei kuluttajia kuin pässiä
narussa.
Jos joku löytää vastakkaisia tutkimustuloksia tai etenkin vertaisarvioidun meta-analyysin, jossa on vedetty yhteen useiden tutkimuksien tuloksia, muutan käsitystäni.