Sylki toi suuhun muutaman liikeidean.
Liikeidea 1: KirjapörssiKirjoja, myös käytettyjä kirjoja, voi tilata nettikaupoista ihan kiitettävästi. Mutta entäpä jos haluaisin ostaa jonkun kirjan, jota ei ole kirjakaupoissa saatavana? Tämä onnistunee vain keskustelupalstoilla huhuilemalla tai vaikkapa lehti-ilmoituksella (toimiikohan...).
Edellä olevaan tarpeeseen vastaisi netissä oleva kirjapörssi. Toimintaperiaate olisi sama kuin osakepörssissä, eli käyttäjät laittavat sivustolle myynti- ja ostotarjouksia, joihin sitten joku voi tarttua. Esimerkiksi:
- Haluan ostaa Kalle Väisälä: Lukuteorian ja korkeamman algebran alkeet, Otava, 1950-luku. Maksan 20 euroa.
- Haluan myydä: Kimmo Silvonen: Sähkötekniikka ja elektroniikka, 4. painos. Hinta 25 euroa.
Kantavana ideana olisi siis se, että joku voi innostua myymään kirjansa hyllystä pölyttymästä, kun huomaa, että joku intoilija maksaa siitä hyvin.
Kirjojen
myynti onnistuu nykyhetkelläkin (esim. huutonetissä), mutta olisi torsoa toteuttaa pörssi, missä voi jättää vain ostotarjouksia. Jos vaikkapa viisituhattakin kirjojen ystävää laittaisi tuonne omat "turhat" kirjat myyntiin ja ostelisi haluamiaan, saataisiin kysyntä ja tarjonta kohtaamaan kivasti, ilman että tarvitsee juosta antikvariaatteja läpi (joka sekin on tietty hauskaa, jos sen ottaa harrastuksena).
Ansaintalogiikkana tuossa voisi olla mainosrahoitteisuus, vrt. Huuto.net. Palvelu tuskin olisi mikään kultakaivos, mutta sillä olisi mm. yleishyödyllistä merkitystä: saadaan kirjat pois hyllystä pölyttymästä ja halukkaiden luettavaksi.
Liikeidea 2: Puhelinmyyjien estopalveluKännykkään voi jo nykyään tilata "pomopalvelun", joka kertoo, keneltä ja/tai mistä firmasta saapuva puhelu tulee. Ohjelma siis ottaa salamannopeasti yhteyden numerotiedusteluun, jos saat puhelun tuntemattomasta numerosta, ja näyttää numeron tiedot ruudulla.
Ideaa voisi jalostaa eteenpäin: perustetaan palvelu, joka pitää tietokantaa numeroista, joista puhelinmyyjät soittelevat. Tietokantaa pidetään yllä niin, että sinne voi "ilmiantaa" numeron tekstiviestillä, jos saa puhelun puhelinmyyjältä. Omaan puhelimeen ladataan softa, joka puhelun tullessa ottaa yhteyden tietokantaan ja vilkuttaa ruudulla "MYYJÄ" -varoitusta puhelimen soidessa. Palvelu voisi maksaa esimerkiksi 5 euroa kuussa.
Joku saattaa kysyä, että eikö ole helpompaa vain sanoa kaikille myyjille "ei kiitos". Kyllä se on helppoa, mutta siihen kuluu aikaa; varsinkin yrittäjillä, joilla ei ole mahdollisuutta ottaa suoramarkkinointikieltoa (tai on mahdollista, mutta B-to-B -puhelinmyyjät eivät tuijota kyseistä rekisteriä). Säästöä (ainakin hermojen säästöä) koituu myös siitä, ettei tarvitse kesken palaverin ryysiä vastaamaan puhelimeen: eihän sitä tiedä, onko siellä uusi asiakas vaiko myyjä tyrkyttämässä jotain superhienoa luettelopalvelua yrityksellesi.
Siitä vain firmaa pystyyn! Lama-aika on hyvä aika aloittaa hyvä bisnes, kun lama on karsinut huuhaabisnekset pois markkinoilta :-). (Ja siinä sivussa vähän hyviäkin, valitettavasti.)