Jos väittäisin, että Suomen korkean bruttokansantuotteen takana on tasokas suomalainen insinöörikoulutus, kaipaisit ehkä jotain todisteita väitteeni tueksi. Vai kaipaisitko?
Suomen menestykseen PISA-tutkimuksessa ei ainakaan tunnuta kaipaavan. Vastaus riippuu siitä keneltä kysytään ja vakuuttavat (tieteelliset) perustelut loistavat poissaolollaan. Tavallisimmat selitykset ovat:
- Opettajakouluttajien mukaan syy on suomalaisessa korkeakoulutuksessa.
- Oppikirjantekijöiden mukaan syy on tasokkaissa oppikirjoissa.
- Poliitikkojen mukaan syy on hyvinvointiyhteiskunnassa (matala lapsiköyhyys jne.).
- Muitakin syitä on esitetty: mm. suomalainen koulutusta arvostava kulttuuri, televisiosarjojen ja -elokuvien tekstitys ja suomen kielen loogisuus. Myös se, että oppilaita ei testata jatkuvasti, on ollut esillä.
Lienee selvää, että kyseessä on monen tekijän summa. Mutta mitkä tekijät ovat merkityksellisimpiä? Esimerkiksi: jos Yhdysvalloissa opettajilta vaadittaisiin maisterin tutkinto, nousisivatko PISA-tulokset Suomen tasolle? Entä jos suomalainen opettajankoulutusjärjestelmä kopioidaan maahan X, paranevatko oppimistulokset?
Mielenkiintoisen lisän PISA-ihmettelyyni tuo
Tanja Vasaman pääkirjoitus (HS 10.12.2012). Hänen mukaansa brittiläisessä koulussa lapset etenevät huomattavasti nopeammin kuin suomalaisessa.
Täällä Englannissa oma
kuusivuotiaani on oppivelvollinen tokaluokkalainen. Hän
lukee sujuvasti ja kirjoittaa kouluvihkoihin monisivuisia
tarinoita – täyttää siis yleiset täkäläiset vaatimukset.
Kehityskeskustelussa
opettaja kiitteli hiljattain sitä, että pojan teksteihin on
nyt ilmestynyt sivulauseita. Kieli rikastuu.
Kehityskeskustelussa opettaja linjasi myös
matikkatavoitteet. Kuusivuotiaat keskittyvät yhteen- ja
vähennyslaskutaitojen parantamiseen, mutta ensi kesään
mennessä tulisi osata kahden, viiden ja kymmenen
kertotaulut.
Hienoa, jos kolmen ja neljän kertotaulutkin alkavat sujua, opettaja lisäsi.
Äkkiseltään voisi
luulla, että tällaisella tahdilla brittikoulujen
kasvateista kehittyisi ylivertaisia pikkueinsteineja.
Mutta ei: prässihousuissa koulutiensä jo nelivuotiaina
aloittavat britit pärjäävät tutkimus toisensa jälkeen
huonommin kuin suomalaiset, jotka temmeltävät vielä
kuusivuotiaina kurahousuissa päiväkotien pihoilla.
Äkkiseltään luulisi, että tuota vauhtia britit olisivat parikymppisinä maistereita. Mutta ei. Miksi? Pari lonkalta heitettyä ehdotusta:
- Alussa vauhti on kova, mutta myöhemmillä luokilla ei vain edetä nopeammin (ts. opetussuunnitelmassa olisi kehittämisen varaa).
- Liiasta prässäämisestä on haittaa aivojen kehitykselle (lapsille olisi parempi edetä rennosti).
- Liiasta prässäämisestä on haittaa motivaatiolle - jossain vaiheessa lapset toteavat että nyt riittää.
Jos brittikoululaiset todella lukevat 6-vuotiaana - vieläpä kieltä jota luetaan eri tavalla kuin kirjoitetaan, tämä romuttaa osittain teoriaa siitä, että juuri suomen looginen ja helppo kieli auttaisi PISA-menestyksessä.
Tietenkin tulee muistaa, että suomalaistoimittaja tuskin asuu missään halvimmalla asuinalueella Britanniassa ja tällä on varmasti vaikutus myös koulun laatuun, vaikka se onkin "tavallinen valtion koulu". Lukevatko 6-vuotiaat sujuvasti myös Lontoon slummeissa?
Kokonaan eri asia on, mitä PISA-menestys mittaa. Mittaako se oikeaa oppimista?