tag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post5548541094637631613..comments2024-03-28T13:13:32.651+02:00Comments on Vesa Linja-ahon blogi: Kuinka salonkikelpoistaa oppimisen into?Vesa Linja-ahohttp://www.blogger.com/profile/16461569556682455484noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-22217750833248217582011-06-12T00:00:35.745+03:002011-06-12T00:00:35.745+03:00Ehkäpä koulussa kannattaisi opettaa jotakin releva...Ehkäpä koulussa kannattaisi opettaa jotakin relevanttia ja antaa oikeita haasteita. <br /><br />Sen sijaan, että opetetaan että jakolaskun tulos on "osamäärä" ja yläkerta on "osoittaja" ja alakerta on "nimittäjä", ja summamuoto on "sievempi" kuin tulomuoto voitaisiin vaikkapa ratkaista matemaattisia ongelmia.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-86467107922815277842011-05-31T15:08:15.722+03:002011-05-31T15:08:15.722+03:00Hyvä kirjoitus. Opetettaville asioille pitäisi oll...Hyvä kirjoitus. Opetettaville asioille pitäisi olla muukin perustelu kuin "se löytyy opsista". Myös yleissivistys on pätevä perustelu, johonkin rajaan asti. Esimerkiksi vuosikymmenen tarkkuudella pitää tietää, milloin oli toinen maailmansota tai milloin ihminen käveli kuussa.Vesa Linja-ahohttps://www.blogger.com/profile/16461569556682455484noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-11044166095139260472011-05-31T14:23:35.203+03:002011-05-31T14:23:35.203+03:00Mä en usko että mitkään palkitsemisjärjestelmät oi...Mä en usko että mitkään palkitsemisjärjestelmät oikeasti toimivat saati jalustalle nostamiset. Kyllähän kaikennäköisiä matematiikka yms kilpailuja on kouluissa ollut, mutta ne yhä enempi tekee asiasta noloa kuin suosittua. <br /><br />Ehkäpä asiaa voisi lähestyä esikuvien kautta. Esimerkiksi softakoodarit alkavat jo olemaan sosiaalisesti hyväksyttävää väkeä :) ja monet heistä on matemaattisesti lahjakkaita. Jos esimerkiksi heitä tuotaisiin kertomaan mihin oikeasti matematiikkaa tarvitsevat ja mitä töitä tekevät, ehkä se saisi joitain innostumaan asiasta.<br /><br />En usko että ketään voi pakottaa oppimaan. Ihmisiä voi pakottaa oppimaan sen verran että he selviytyvät eteenpäin esimerkiksi seuraavaan kouluun, mutta ennen kuin he oikeasti näkevät asian hyödylliseksi itselleen, ei todellista oppimista tapahdu. Väitän että suurin osa "hikareista" on hikareita siksi että heidän odotetaan olevan joko yhteisön tai perheen painostuksesta, ei siksi että he haluavat oppia juuri tuota aihetta. Näin ainakin siis perus- ja lukiokoulutustasoilla. <br /><br />Pointtini on, että ehkä koulujen tulisi vielä enemmän panostaa perustelemaan miksi jotain kannattaa tai pitää oppia. Ennen ymmärrystä mitä minä tästä hyödyn, ei monikaan halua panostaa siihen pakollista panostusta enempää.Henri Hämäläinenhttps://www.blogger.com/profile/07936554141720262932noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-85819752822670656212011-05-27T22:03:44.791+03:002011-05-27T22:03:44.791+03:00Vielä parempi koko viittaamisen poistaminen.
Lukio...Vielä parempi koko viittaamisen poistaminen.<br />Lukion pitkä matikka, jossa ope määräsi satunnaisen rivin laskemaan kotilaskut, piti minut (ja muut, joilta vastaukset saattoi kopioida) arvostettuina lukion ajan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-14381559858878760872011-05-27T00:29:59.985+03:002011-05-27T00:29:59.985+03:00Tuntiaktiivisuus on tosiaan vähän huono peruste, a...Tuntiaktiivisuus on tosiaan vähän huono peruste, ainakaan pudottamaan arvosanoja. Lukion biologiassa sain muutaman kerran kokeesta (lähes) täydet pisteet, mutta arvosanaksi tuli 9, kun en ollut tarpeeksi aktiivinen tunnilla. Ihan rauhallisesti olin tunnilla ja silloin tällöin viittailin. Tuntui vaan typerältä viitata joka kysymykseen, etenkään kun juuri kukaan muu ei ollut aktiivinen.<br /><br />Nykyään opetan harjoitustöitä yliopistossa ja homma on vähän samanlainen, ainakin omalla alallani. En tiedä onko tämä suomalainen kulttuuri vai mikä, kun ei sitä suuta saada auki! Ja kuitenkin valmistuttua pitäisi toimia asiantuntijatehtävissä, joissa pitää osata esittää omaa asiantuntemusta.<br /><br />Yliopistossakaan ei tosiaan ole tapana kehuskella hyvillä arvosanoilla, vaan sillä kuinka vähällä työllä pääsi läpi ja kuinka montaa kertaa joutui uusintaan. Ehkä uusintakertojen rajoittaminen, "luokalle jääminen" (joissain maissa voi käydä näin) sekä joku "palkkio" hyvistä arvosanoista, voisi muuttaa tilannetta. Nykyään ei arvosanoista hyödy missään vaiheessa, vaikka väittäisin että paremmilla arvosanoilla valmistunut tietää ja osaa enemmän kuin se joka kertasi ne vanhat tentit. Mutta tuntuu, ettei tätä uskalla kukaan julkisesti sanoa!<br /><br />Mutta, miten se matematiikan osaaminen saataisin suosituksi... Pitäisikö olla joku matematiikka-idols?JuhaMnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-44356797876013168192011-05-26T23:25:35.603+03:002011-05-26T23:25:35.603+03:00Yksi juttu, joka voisi toimia ainakin peruskouluss...Yksi juttu, joka voisi toimia ainakin peruskoulussa, on se, että luovuttaisiin siitä, että tuntiaktiivisuus vaikuttaa todistuksen arvosanaan. Nyt tilanne on se, että vain "nörtit" uskaltavat kysyä, jos joku asia jää epäselväksi. Tavallinen oppilas ei uskalla, koska on epäsopivaa tehdä aktiivisesti jotain, joka voisi näkyä parempana arvosanana.Vesa Linja-ahohttps://www.blogger.com/profile/16461569556682455484noreply@blogger.com