tag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post2603195235731748015..comments2024-03-28T13:13:32.651+02:00Comments on Vesa Linja-ahon blogi: Ajokorttiuudistus on oppikirjaesimerkki taitavasta lobbauksestaVesa Linja-ahohttp://www.blogger.com/profile/16461569556682455484noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-52166329708373109242013-03-18T22:44:19.810+02:002013-03-18T22:44:19.810+02:00"Tutkimus: Opetuslupa voi olla autokouluopetu..."Tutkimus: Opetuslupa voi olla autokouluopetusta parempi vaihtoehto<br /><br />Mopokortin hankkineet omaksuivat turvallisen liikkumisen perusteet paremmin opetuslupaopetuksessa kuin autokouluopetuksessa, kertoo Trafin tuore tutkimus.<br /><br />Trafin tutkimuksen mukaan opetuslupaopetus on tuloksiltaan ainakin yhtä hyvä tai jopa parempi vaihtoehto kuin autokouluopetus. Opetusluvalla opiskelleet harjoittelevat enemmän liikenteessä ja saavat opettajina toimivilta vanhemmiltaan tukea osaamisensa kehittämiseen, tutkimus kertoo."<br /><br />http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194802228154/artikkeli/tutkimus+opetuslupa+voi+olla+autokouluopetusta+parempi+vaihtoehto.htmlAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-13454060811493778652013-03-07T06:53:00.827+02:002013-03-07T06:53:00.827+02:00Löytyisiköhän kannatusta kansalaisaloitteelle ajok...Löytyisiköhän kannatusta kansalaisaloitteelle ajokorttilain muuttamiseksi. Mielestäni ajo-opetuksen tulisi olla täysin vapaata, esim. Australian malli missä 17 vuotta täyttänyt voi harjoitella ajamista kenen tahansa ajokortin omaavan täysi-ikäisen kanssa ja kun katsoo osaavansa ajaa autoa hakee ajokortin poliisiasemalta. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-85193506234322273392013-03-04T17:51:34.184+02:002013-03-04T17:51:34.184+02:00Veikkaan, ettei Skepsiksen ryhmässä keskustele yht...Veikkaan, ettei Skepsiksen ryhmässä keskustele yhtään liikenneturvallisuusasiantuntijaa. Siksi en pidä argumenttia debunkkaamattomuudesta sellaisessa ryhmässä kauhean hyvänä todisteena millekään. Mutta voin olla väärässäkin, ja ehkä siellä vilisee liikenneturvallisuustutkimusten tietoutta. Epäilen kuitenkin.<br /><br />Johtopäätös on kuitenkin tasan oikea. Alla on linkki yhteen katsaukseen aiheesta. Sen johtopäätöksissä todetaan:<br /><br />"Past studies have demonstrated that common-sense assumptions about what is <br />effective in reducing young driver crash risk are not always well founded. Reviewers of the evaluation literature have typically concluded that beginner driver education has yet to demonstrate clear success in improving safety of new drivers. A few studies have shown positive effects, but these have been ignored by most reviewers and have not been followed up by either the research community or the program community."<br /><br />"Evaluation research in driver education has been unsystematic, in the sense that studies typically failed to build on earlier research. Surprising negative findings, and even credible positive findings, were not followed up by further research."<br /><br />"Theory in driver education is still weak and shows little improvement."<br /><br />https://www.aaafoundation.org/sites/default/files/LSEDElitReview.pdf<br /><br />Suomalaista autokoulusysteemiä on muuten jonkin verran tutkittukin. Taannoisessa tutkimuksessa, joka perustui kyselytutkimukseen (satunnaisotannalla valittu 2000 autokoulun käynyttä) ja siis autokoulun käyneiden omiin kokemuksiin, ei onnettomuustilastoihin, nähtiin tutkimustulosten merkityksenä tällainen:<br /><br />"The results implicate that early participation in the Finnish 2nd phase education do not increases novice drivers’ safe driving competences, but it may be advantageous for their economical driving competency."<br /><br />(Lähde: Mynttinen et al. 2010. Two-phase driver education models applied in Finland and in Austria – Do we have evidence to support the two phase models?. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour.)<br /><br />Eli autokoulun kakkosvaihe voi edesauttaa taloudellisemman ajotavan löytämisessä, mutta liikenneturvallisuuteen sillä ei ole merkitystä. Nyt autokoulu muutettiin kuitenkin kolmivaiheiseksi. Ei liene syytä olettaa, että kolmivaiheisuus lisäisi sen enempää liikenneturvallisuutta. Taloudellisemman ajotavan löytämisessä siitä voi olla kyllä lisäapua. Mutta perustelu autokoulun vaiheiden lisäämiseen on ollut turvallisuudessa, ei ympäristösyissä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-69119576360377645642013-03-04T17:20:33.914+02:002013-03-04T17:20:33.914+02:00"Voisi olla hyödyllistä vertailla USAn tietty..."Voisi olla hyödyllistä vertailla USAn tiettyjen osavaltioiden (esim. juuri Oregon) tilastoja nuorten onnettomuuksista, sillä heillä muodollista ajo-opetusta on minimaalinen määrä. Voisi ehkä löytyä viitteitä siihen, onko kalliilla ja pitkällä ajokoululla Suomessa merkitystä tilastollisesti."<br /><br />Muuttujia on liikaa, jotta voisi suoraan sanoa mitään ajokoulutuksen merkityksestä. Onnettomuuksiin vaikuttaa ajotaidon lisäksi mm. liikennesuunnittelu, teiden kunto, olosuhteet, autojen laatu (ikä, kunto, onnettomuuskestävyys) sekä pahimpien kolarien kohdalla myös ensiapua tarjoavien ajoneuvojen saavutettavuus (jokainen minuutti voi olla joskus tärkeä). Vertailua vaikeuttaa myös se, että tunnetusti liikenneonnettomuuksista vain kuolinkolarit raportoidaan noin 100 prosenttisesti. Lopuista tietoon Suomessa tulevat vain vakuutusyhtiöihin ilmoitetut tai poliisin tietoon tulleet onnettomuudet. Oregonissa asiaa selvitetään ilmeisesti kyselyillä, eri eri metodilla. Oregonin onnettomuustilastot ovat ainoan kunnolla vertailtavissa olevan asian, eli kuolinkolarien osalta (per asukas), näköjään suomalaista nykytasoa huonompia:<br /><br />http://www.oregon.gov/ODOT/TD/TDATA/car/docs/2011CrashSummaryBook.pdfAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-20946837377916423822013-02-15T17:03:33.905+02:002013-02-15T17:03:33.905+02:00Aivan. Ja mitä tulee todenperäisyyteen: minut olis...Aivan. Ja mitä tulee todenperäisyyteen: minut olisi jo debunkattu yleisönosastossa ja viimeistään Skepsiksen ryhmässä, jos puhuisin skeidaa:<br />https://www.facebook.com/groups/skepsisry/permalink/10151751878606040/Vesa Linja-ahohttps://www.blogger.com/profile/16461569556682455484noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-63001660442523511592013-02-15T09:37:51.294+02:002013-02-15T09:37:51.294+02:00Malliesimerkki siitä miksi politiikka ei kiinnosta...Malliesimerkki siitä miksi politiikka ei kiinnosta monia koulutettuja ihmisiä - olettaen että nuo Vesan lainaamat tutkimukset ovet ainakin lähellä totuutta aiheesta. Faktoilla ja tutkimustiedolla ei ole väliä vaan päätökset tehdään tuulesta temmattujen mielipiteiden ja lobbauksen perusteella.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-70258078141105309772013-02-14T11:21:13.659+02:002013-02-14T11:21:13.659+02:00Mielestäni ajokorttiuudistusta parempi askel fiksu...Mielestäni ajokorttiuudistusta parempi askel fiksumman ajoasennekulttuurin suuntaan voisi olla luopuminen ajatusmallista että ajo-oikeus on melkeinpä kansalaisoikeus, jonka menettääkseen saa sössiä jo monta kertaa tai vakavasti. Ajokorttia haluaville nuorille pitäisi painottaa että ajokortti ei ole mikään hupilupa vaan se kertoo että olet koulutettu ja todettu päteväksi ottamaan vastuun päälle tonnin painavasta, potentiaalisesti vaarallisesta laitteesta. Vapaudet ja niitä seuraavat vastuut tuntuvat olevan ikävä kyllä hankala asia monelle nuorelle...<br /><br />Lisäksi näille keskenkasvuisille nuorille miehille pitäisi järjestää enemmän mahdollisuuksia leikkiä moottoriajoneuvoillaan suljetuilla radoilla, uskon vahvasti että matalan kynnyksen mahdollisuus päästä pelleilemään turvallisesti kiristäisi asenneilmastoa kaduilla tapahtuvaa sikarallia kohtaan. Nyt käsijarrukäännöksiä ja kaasuttelua katsotaan vähän läpi sormien kun "pojat ovat poikia ja missäpä muuallakaan täällä voisi tuollalailla autoilla...ja suomihan on rallimaa!". Enninoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-42660109076535076722013-02-12T16:04:15.019+02:002013-02-12T16:04:15.019+02:00Kommentti Skepsiksen FB-ryhmästä:
Itse opettelin a...Kommentti Skepsiksen FB-ryhmästä:<br /><i>Itse opettelin ajamaan vaihto-oppilasvuoteni aikana Oregonissa, USAssa ja maksoin koko lystistä kaikkiaan 50 dollaria ja ajoin pitkälti koko vuoden ajan pitkin poikin länsirannikkoa. Kun tulin Suomeen, jouduin kuitenkin uusimaan korttini alusta asti vaikka olin jo vuoden ajanut autoa laillisesti. Tuntui aika isolta rahan haaskaukselta.<br /><br />Voisi olla hyödyllistä vertailla USAn tiettyjen osavaltioiden (esim. juuri Oregon) tilastoja nuorten onnettomuuksista, sillä heillä muodollista ajo-opetusta on minimaalinen määrä. Voisi ehkä löytyä viitteitä siihen, onko kalliilla ja pitkällä ajokoululla Suomessa merkitystä tilastollisesti.</i>Vesa Linja-ahohttps://www.blogger.com/profile/16461569556682455484noreply@blogger.com