tag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post2326130657201348111..comments2024-03-28T13:13:32.651+02:00Comments on Vesa Linja-ahon blogi: Huonoimmat perustelut sähköisen oppimateriaalin vastustamiselleVesa Linja-ahohttp://www.blogger.com/profile/16461569556682455484noreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-25900481708984583012016-10-29T06:40:48.626+03:002016-10-29T06:40:48.626+03:00Ruutua tuijotellaan koulussa 6-8 tuntia. Siihen pä...Ruutua tuijotellaan koulussa 6-8 tuntia. Siihen päälle läksyt ruudun kautta. 40-50 tuntia viikossa, ylikin. Järjetöntä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-75370563728088186922014-01-07T10:20:31.424+02:002014-01-07T10:20:31.424+02:00so... where are those Otava e-books with "ful...so... where are those Otava e-books with "full interaction"? This http://www.otava.fi/oppimateriaalit/lukio/sahkoiset-oppikirjat/ ? Prices 20 or 40 for e-book? I'd be glad to buy my daughter few, but neither for this price nor they're available actually for 3rd class girl.<br /><br />Books should be sub-1-EUR (or few EUR in case of very good value), otherwise economy will pressure out books from family budget, by food and fuel prices.<br /><br />Sigh...A.T.https://www.blogger.com/profile/13523118433611067223noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-13771208433860092402013-02-07T22:06:57.327+02:002013-02-07T22:06:57.327+02:00pdf on tosiaankin formaattina vähän raskas selailt...pdf on tosiaankin formaattina vähän raskas selailtavaksi opetustarkoituksessa. Muutenkaan nuo pdf-tiedostot eivät ole tarkoitettu oikein tämän ajan nuorille, jotka ovat tottuneet jo nopeaan selailuun ja tiedon etsintään, pelaamiseen ja siihen, että kaikki pitää saada tässä nyt ja heti.<br /><br />Onneksi nykyään on tarjolla paljon myös interaktiivisia oppimateriaaleja. Tosin niitä joutuu metsästämään usealta eri sisällöntuottajalta ja siitä on aiheutunut oppilaitoksellemme melkoinen vaiva. Sähköiset oppikirjat ja interaktiiviset oppimateriaalit pitäisi saada keskitetysti yhdestä paikasta hankituksi. Mielenkiintoiselta vaikuttaa Dikaios Cloud -palvelu, joka kokoaa eri sisällöntuottajien materiaalit yhteen ja tarjoaa ne suoraan oppilaitoksen verkko-oppimisalustalle. Educassa kuulin joltain opettajalta, että ainakin Hämeenlinnassa käyttävät tällaista palvelua ahkerasti. Onko kenelläkään tietoa mitä sisältöä Dikaioksen kautta on tarjolla? Onko Otavan materiaalia tai esim. e-opin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-87679947389661494172013-01-17T00:09:42.157+02:002013-01-17T00:09:42.157+02:00Tuttua juttua, ja Simo on entinen opettajani :-). ...Tuttua juttua, ja Simo on entinen opettajani :-). Myös Otavalta on tulossa sähköistä oppimateriaalia Educa-messuilla. Tästä tämä lähtee!Vesa Linja-ahohttps://www.blogger.com/profile/16461569556682455484noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-58252773465619460572013-01-16T18:36:07.549+02:002013-01-16T18:36:07.549+02:00"Niinkauan kuin oppilailla ei ole henkilökoht..."Niinkauan kuin oppilailla ei ole henkilökohtaista laitetta, suuri osa niiden käytöstä syö laitteiden toimimattomuus(yhteiskäytössä olevien laitteiden ongelma) sekä alkuun kuluvat rituaalit, yhteisöpalvelujen statuksen päivittäminen, sähköpostit ja sekä koulun ohjelmien uutistarkistukset. Sitten voidaan päästä asiaan, eli avaamaan oppikirja."<br /><br />Tuosta olen vähän eri mieltä. Henkilökohtaiset laitteet voivat olla vielä ongelmallisempia edellä mainitsemiesi asioiden osalta. Yhteiskäyttöisten laitteiden etu on se, että tällöin voi sentään tietää mm. yhteiset polut, mitä kautta jokin löytyy, ja olla suht varma siitä, että tarvittavat ohjelmistot koneilta yhä löytyvät, oikein versioina. Opetusohjelmat tai näiden lisenssioikeudetkin voidaan päivittää keskitetysti. Henkilökohtaisten laitteiden kohdalla ei voi koskaan olla varma siitä, mitä jonkun peruskoululaisen kone pitää sisällään, ja mitä versioita, ja onko kone edes mukana, vai jäänyt jonnekin. Oppikirjatkin unohtuvat toisinaan kotiin, ja varmasti ihan samalla tavoin tabletitkin. Jonkinlainen pilvimäinen ratkaisu voi olla toki mahdollinen, ja jopa hyväkin tuollaisessa tapauksessa.<br /><br />Mutta jos järjestelmässä on henkilökohtaiset laitteet, joista osa on rukattu hyvin toisenlaisiksi kuin toiset, tuo tuottaisi monenlaista ongelmaa opetuksen käytännön järjestämiseen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-47888319428153259032013-01-16T18:11:06.948+02:002013-01-16T18:11:06.948+02:00On niitä toisenlaisikin sähköisen oppimateriaalin ...On niitä toisenlaisikin sähköisen oppimateriaalin tuotteita kuin pdf't jotka ovat lähinnä paperisen tuotteen suoraa siirtämistä sähköiseen muotoon.<br /><br />Esim. Simo Veistolan luotsaama E-Oppi on yksinomaan sähköisiin oppikirjoihin keskittyvä tuore kustantamo. Tuotteet ovat aika erilaisia kuin vain pdf:ksi muutetut vanhat kirjat. Sähköisyys mahdollistaa aika monenlaista havainnollistamista, mitä paperiset kirjat eivät ole mahdollistaneet.<br /><br />http://www.e-oppi.fi/blogi/Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-8741266564421082602013-01-05T12:41:44.801+02:002013-01-05T12:41:44.801+02:00Haluaisin lisätä vielä yhden näkökulman tuohon hyv...Haluaisin lisätä vielä yhden näkökulman tuohon hyvään analyysiisi. Kyllä sähköistä materiaalia varmaan olisi enemmän markkinoilla, jos olisi kysyntää. Suomalaiset koulut on niin huonosti varusteltuja muutamaa kokeiluyksikköä lukuunottamatta, ettei kysyntää ole juuri lainkaan. Kirjojen käyttö vaatisi sen että jokaisella oppilaalla olisi padi tai läppäri niiden lukemiseen.<br />Viime keväänä oli oph mukaan vielä sellainen tilanne että lukioista lähes 40%:lla ei ole edes opettajille tarjota henkilökohtaista tietokonetta saati oppilaille. Suurin osa kouluista täällä toimii periaatteella että koulussa on tietokoneluokka tai vastaava määrä läppäreitä tunnille vietäväksi tai edistyneimmillä sama määrä Padeja oppilaille tunnille lainattavaksi. Niinkauan kuin oppilailla ei ole henkilökohtaista laitetta, suuri osa niiden käytöstä syö laitteiden toimimattomuus(yhteiskäytössä olevien laitteiden ongelma) sekä alkuun kuluvat rituaalit, yhteisöpalvelujen statuksen päivittäminen, sähköpostit ja sekä koulun ohjelmien uutistarkistukset. Sitten voidaan päästä asiaan, eli avaamaan oppikirja.<br />Ainakin Tanskassa ja Englannissa on pari kuntaa hankkinut kaikille koululaisille Padin. Jos Suomessa halutaan vakavissaan ottaa sähköistä materiaalia hallintaan, olisi syytä tehdä sama. Se ei tulisi sen kalliimmaksi kuin nykysysteemikään. Säästöt tulevat paperista ja muiden tietokonelaitteiden hankinnoista.JPIhttps://www.blogger.com/profile/07196828265898705837noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-60171440881393880332012-12-17T01:16:37.361+02:002012-12-17T01:16:37.361+02:00Paperiversio tai sähköinen ... ihan sama: SISÄLTÖ ...Paperiversio tai sähköinen ... ihan sama: SISÄLTÖ ja se, että siinä on ASIALLA painoarvoa merkitsee: onko sellaista, jota kannattaa opiskella?<br />Vaikuttaa siltä, että pelkkä avoimuus ja sähköisyys ohittaa sisällön "rypyttömyyden"...khalkkahttps://www.blogger.com/profile/02490957800411402085noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-7107770819033422372012-12-16T23:07:53.792+02:002012-12-16T23:07:53.792+02:00Sama ongelma kuin musiikkiteollisuudella. Ei uudel...Sama ongelma kuin musiikkiteollisuudella. Ei uudelle tekniikalle, koska vanha. ;)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-16142862199406619162012-12-16T05:10:10.858+02:002012-12-16T05:10:10.858+02:00HTML5 on tekniikkana paras, mutta olemassaoleva pa...HTML5 on tekniikkana paras, mutta olemassaoleva paperikirja on helpointa julkaista suoraan PDF:nä. PDF on myös levityksen ja arkistoinnin kannalta kätevämpi, kun koko opus on yhdessä tiedostossa.<br /><br />Nämä DRM-lähtöiset laitevalmistajien omat e-kirjaformaatit olisivat saaneet jättää syntymättä alunperinkin ja toivon hartaasti etteivät ne saa nykyistä enempää suosiota.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-45724807818385199662012-12-15T18:50:28.755+02:002012-12-15T18:50:28.755+02:00Avoimen kirjan etu on siinä, että siitä voi tehdä ...Avoimen kirjan etu on siinä, että siitä voi tehdä version haluamaansa muotoon kun lähekoodi on saatavissa. Pienelle näytölle optimoidun PDF:n tai jonkun kehittyneemmän e-kirjamuodon.Markus Peuhkurihttps://www.blogger.com/profile/15090261557011690160noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-5300914064691576892012-12-15T18:19:15.448+02:002012-12-15T18:19:15.448+02:00Minun mielestäni kyllä PDF on mahdollisimman huono...Minun mielestäni kyllä PDF on mahdollisimman huono formaatti ruudulta lukemiseen. Esimerkiksi tekstin jako sivuiksi on ruudulla lähinnä häiritsevää. PDF on hyvä formaatti silloin, kun liikutellaan verkossa tekstiä, joka on tarkoitus tulostaa ennen lukemista.Tuomas Korppinoreply@blogger.com