tag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post4418807498972155178..comments2024-03-28T13:13:32.651+02:00Comments on Vesa Linja-ahon blogi: Adressi Aallon opetuksen laadun kehittämiseksiVesa Linja-ahohttp://www.blogger.com/profile/16461569556682455484noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-67341580737254754602012-08-03T10:11:10.588+03:002012-08-03T10:11:10.588+03:00Minun ymmärrykseni mukaan yliopistohenkilön meriit...Minun ymmärrykseni mukaan yliopistohenkilön meriitit tulevat pitkälti tutkimuksen puolelta, lähinnä siis julkaisuista. Opettaminen on oman uran ja palkkakehityksen kannalta lähinnä oheistoimintaa. Kuten Tutkija Punavuoresta totesi, niin massakurssien anti tutkijalle on nolla. Maisteritason kursseistakin irtoaa melko vähän mitään luovaa materiaalia tutkijan intresseihin liittyen. Yliopistohenkilön arviointiin pitäisi liittyä jokin tuntuva opetuksen laatu -meriitti, joka pohjautuisi esim. opiskelijoiden tekemään arvioon. <br /><br />Rahaa tulisi myös allokoida selkeästi opetuksen suorittamiseen (ja kurssien kehittämiseen). Kun työtunteja kyylätään tarkasti, niin tilastoissa näyttää kummalliselta, jos tutkimusprojektissa ei ole saatu niin paljoa aikaiseksi, mitä rahoitusta on annettu. Kun jokainen työtunti joudutaan käyttämään tehokkaasti, niin ei tutkijoilla ole intressejä käydä varttia pidempiä henkilökohtaisia keskusteluita opiskelijoiden kanssa.<br /><br />Eräs ongelma on suuri varianssi opiskelijoiden taitojen ja motivaatioiden suhteen. Kurssit joudutaan suunnittelemaan niin, että on tietyt minimivaatimukset ja monimutkaiset pistesysteemit, jotta nolla-motivaatioituneetkin saataisiin tekemään edes jotain oppimisensa eteen. Samalla kuitenkin pitäisi antaa innostuneemmille tilaa soveltaa ja mahdollisesti luoda uutta tietoa, joka saattaisi olla opettajan tutkimuksenkin kannalta mielenkiintoista. Pitäisi siis jotenkin saada myös pakollisille/vaihtoehtoisille kursseille motivoituneita opiskelijoita. Ehkäpä opintokokonaisuuden suunnitteluun voisi saada enemmän tukea ja joustavuutta, jotta jokainen kurssi selkeästi vastaisi opiskelijan tietotarpeita (tai yleistä mielenkiintoa).Poliittisesti epäkorrektihttps://www.blogger.com/profile/11268758289793069788noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-24600953023615988292012-07-02T23:30:29.142+03:002012-07-02T23:30:29.142+03:00Ai jaa, kiva kuulla :-).
Olen muuten sitä mieltä,...Ai jaa, kiva kuulla :-).<br /><br />Olen muuten sitä mieltä, että TKK:n kursseista saisi kerralla salonkikelpoisia, jos edes ne perusasiat tehtäisiin kunnolla (tiedotus pelaamaan, materiaali verkkoon).Vesa Linja-ahohttps://www.blogger.com/profile/16461569556682455484noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-51481661826197733242012-07-02T22:35:39.954+03:002012-07-02T22:35:39.954+03:00Joku Linja-aho se taisi olla ;). Tosiaan, piirin k...Joku Linja-aho se taisi olla ;). Tosiaan, piirin kursseilla opetus oli ainakin 7 vuotta sitten kunnossa. Addressin teeseistä ainakaan pienryhmät ja opiskelijoiden osallistaminen ei toteutuneet - siitäkin huolimatta opiskelijoiden kokemukset taisivat olla pääosin erittäin positiivisia.Tutkija Punavuorestanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-84854744794946512162012-07-02T18:50:57.723+03:002012-07-02T18:50:57.723+03:00Sattuisi assarin nimi olemaan Antti Kivikero? Tai ...Sattuisi assarin nimi olemaan Antti Kivikero? Tai no, piirianalyysistä tai TST-labrasta ylipäätään on mahdotonta löytää huonoa opettajaa :-)Vesa Linja-ahohttps://www.blogger.com/profile/16461569556682455484noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-52441042977891806712012-07-02T18:25:01.032+03:002012-07-02T18:25:01.032+03:00Tutkimisen ja opettamisen 'kohtaanto-ongelma&#...Tutkimisen ja opettamisen 'kohtaanto-ongelma' on kiistaton tosiasia. Jos aikoo pärjätä yliopistouralla, on syytä olla hyvä tutkija. Tutkijan ambitioiden kannalta sen 1. vuoden massakurssin luennointi on käytännössä ajanhukkaa. Jos oma mukavuusalue on tutkimisen sijaan opetuksessa, löytyy yliopiston ulkopuolella lukuisia potentiaalisia työnantajia. Opiskelijan kannalta ensimmäisen vuoden pakolliset ja turhilta tuntuvat massakurssit ovat taas keskeisiä, oman alan tietoperustan muodostajia. Omissa DI-opinnoissa Piiri 1:n loistava, opetustaitoinen assari jeesasi paljon :).<br /><br />Toisaalta yliopisto-opiskelijat ovat vastuullisia, aikuisia ihmisiä. Kuten AYY:N blogissa aiheellisesti todetaan, opiskelijalla on lopulta itsellään vastuu oppimisesta. Ja siitä, millaisin tiedoin varustettuna luistelee ulos yliopistosta.Tutkija Punavuorestanoreply@blogger.com