tag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post1426968292904571880..comments2024-03-28T13:13:32.651+02:00Comments on Vesa Linja-ahon blogi: Kirsti Lonka: Aktiivista tiedon rakentelua pänttäämisen sijaanVesa Linja-ahohttp://www.blogger.com/profile/16461569556682455484noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-64960493285217056922011-11-07T16:30:16.389+02:002011-11-07T16:30:16.389+02:00"En pidä hyvänä, että opiskelija keskittyy si..."En pidä hyvänä, että opiskelija keskittyy sijoitettaviin numeroihin ja kaava on toissijainen pulautin, josta vastaus tulee."<br /><br />Olen täsmälleen samaa mieltä, siksi kirjoitinkin heti siteeraamasi lauseen jälkeen:<br /><br />"Puhumattakaan siitä, että jos kaavan oppii johtamaan nopeasti."<br /><br />Pieni ongelma on siinä, että muutama kätevä lukiomatematiikan kaava ei ole johdettavissa lukiomatematiikalla. Toki kaavan sisällön voi ymmärtää, vaikka ei sitä johtaa osaisikaan.<br /><br />Matematiikka ei ole ominta alaani, mutta esimerkiksi en yhtäkkiä keksi, miten esim. kahden sinin summan kaavan voi johtaa lukiomatikalla (sarjojen avulla se on helppo johtaa).Vesa Linja-ahohttps://www.blogger.com/profile/16461569556682455484noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-71904785956818052032011-11-06T10:29:47.748+02:002011-11-06T10:29:47.748+02:00"kaavat oppii väkisinkin ulkoa, kun ne on rii..."kaavat oppii väkisinkin ulkoa, kun ne on riittävän monta kertaa tarkistanut sieltä taulukkokirjasta"<br /><br />Tästä olen kyllä eri mieltä. Ainakaan pitkäaikaisesti niitä ei tuolla tavalla opi. Kaava pitää ymmärtää: pitää tajuta, mikä eri osien merkitys on ja miten se suhtautuu muihin kaavoihin. Mielummin lasken vain yhden tehtävän ja teen sen kunnolla pohdiskellen, kuin toistan vähäisellä ajatuksella samaa tehtävätyyppiä viisi kertaa.<br /><br />En pidä hyvänä, että opiskelija keskittyy sijoitettaviin numeroihin ja kaava on toissijainen pulautin, josta vastaus tulee. Kaavan pitäisi olla ensisijainen kohde, jonne toissijaisesti sijoitetaan tehtävän yhteydessä joitain esimerkkiarvoja. Kompaan Kallialaa. Ei se vastaus ole se päämäärä.Poliittisesti epäkorrektihttps://www.blogger.com/profile/11268758289793069788noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7940057843976572935.post-75721548418861090302011-11-01T23:09:36.249+02:002011-11-01T23:09:36.249+02:00Tentissä olennaista ei kai ole vain oikea vastaus ...Tentissä olennaista ei kai ole vain oikea vastaus vaan se, miten siihen päädytään. Voisiko tentin korvata yhdessä tekemisellä ja vertaisarvioinnilla myös teknisillä aloilla? <br /><br />Neljä vuotta sitten TieVie-koulutuksessa Kaarina Merenluoto kertoi, että opiskeluaikana kivointa oli yhdessä ratkoa matematiikan tehtäviä. Niinpä hän on kehittänyt matematiikan yhteisöllistä ongelmanratkaisua verkossa. (Tarkistin nimen ja aiheen blogistani http://eijakalliala.fi/2007/11/yhteisollista-oppimista-opiskelijoiden-ehdoilla/ .)Eija Kallialahttps://www.blogger.com/profile/08973445548638594024noreply@blogger.com