sunnuntai 17. helmikuuta 2013

Taas onnistunut joukkorahoitus Suomessa - muista poiketa näyttelyssä

Lilja Tammisen ja Jalmari Eskelisen Komerot-hanke, joka kertoo syrjäytyneistä nuorista valokuvataiteen keinoin, sai kokoon - jo 6 päivää ennen deadlinea - vaaditun 2000 euron joukkorahoituksen:
Onnittelut! Rahoitus käytetään siis kirjan julkaisemiseen. Mikään ei estä osallistumasta vieläkin, kaikki raha varmasti kelpaa ja tulee tarpeeseen. Itse valokuvanäyttelyä ehtii vielä käydä katsomassa hiihtolomaviikolla, ja sehän ei edes maksa mitään. Näyttely on Forumin korttelissa aivan Helsingin keskustassa.

Pari poimintaa näyttelyvihkosta (eri nuorten tarinoista):
Uskon et mua on kiusattu koska jännityn heti enkä osaa pistää vastaan. Itsetuntoa en oo koskaan saanu rakennettua koska isä on tuhonnu sen aina.

Olin hyvä koulussa ja viihdyin siellä. Keskiarvo oli yli 9:n. Ala-asteella alettiin ekaa kertaa kiusaamaan - nimittelyä, ei fyysistä. Se paheni ala-asteen lopulle ja yläasteella pahana. 8. luokalla oon ekaa kertaa todennäköisesti sairastunu masennukseen. Syytin itse sukupuoliristiriitaa. Ysin jälkeen en jatkanut opintoja kahteen vuoteen. Sitten menin aikuislukioon ja kirjoitin ylioppilaaksi. Kaksi vuotta olen ollut kirjoilla yliopistolla mutta opintosuorituksia on ehkä 12 opintopistettä siltä ajalta.

Mä haluaisin ihmisten ymmärtävän, ettei nuoret ole laiskuuden takia työttömiä ja sairaita. Mä oon tehny kaikkeni työn ja avun etsimiseksi mutten ole siinä onnistunut.
Kannattaa tutustua. Komeroista tekee mielenkiintoisen se, että hankkeessa annetaan puheenvuoro nuorille itselleen, eikä vain ihmetellä tilastoja tai kuunnella viranomaisten lausuntoja.

Hankkeesta on uutisoinut mm. Yle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti