tiistai 13. marraskuuta 2012

Miksi MOOCit eivät kiinnosta mediaa?

MOOCeista on ollut viikon aikana kiitettävästi keskustelua, kiitos Matti Apusen provosoivan kolumnin. Tässä pari poimintaa:
Mikä minua ihmetyttää, on se, että mediaa eivät MOOCit juuri kiinnosta - jos ei kesälomalla vääntämääni free-juttua lasketa. Esimerkiksi Helsingin Sanomia ei jutunteko tuosta massakurssista kiinnostanut, vaikka kyseessä oli valtakunnan mittakaavassa ainutlaatuinen juttu. Onko vika siinä, että Suomessa ei ole koulutusalaan erikoistuneita toimittajia, vai siinä, että HY:n viestintäpomolla oli kiire?

Medialla on keskeinen rooli, että verkko-opiskelu lähtisi leviämään ja yliopistot innostuisivat järjestämään lisää MOOCeja. MOOCeihin olisi myös helpompi hakea rahoitusta, jos termi olisi tuttu rahoittajille.

2 kommenttia:

  1. Voisiko myös olla kyse myös siitä, että teknologian yleistyminen vie usein monia vuosia, helposti kymmenenkin. Oma kokemukseni on että isot yritykset korvaavatkin jo suuren osan opetuksesta verkkokurssein, ehkä tätä kautta se yleistyy muussakin opetuksessa.

    Itse olen vastikään löytänyt Yalen vapaat kurssit. Nehän ovat enemmänkin videoituja normaaleja kursseja, joiden materiaali on saatavilla myös verkosta, kuin "oikeita" verkkokursseja. Olen kuitenkin nauttinut mahdollisuudesta ja oppinut paljon.

    Ehkä media kaipaa myös sankaritarinoita. Esimerkiksi maatalon isäntä valmistui huippuyliopistosta tyylisesti.

    Uskon kuitenkin vakaasti että verkkokurssit tulee jäädäkseen. Niitä voi sitten tehostaa lähiopetuksella, mutta tuommoisen resurssin käyttämättä jättäminen olisi kaikille tyhmää.

    VastaaPoista