maanantai 6. helmikuuta 2012

Kuinka päästää opiskelija tentissä nettiin ilman (helppoa) lunttausmahdollisuutta?

Minusta olisi kiva pitää open book -tenttejä, jolloin voisi tehdä vähän vaikeampia tehtäviä ja tenttionnistuminen ei kosahtaisi siihen, että joku yksittäinen kaava tai fakta on unohtunut. Varsinkin syventävillä kursseilla tämä olisi hyvä juttu - peruskursseilla on hyvä vaatia, että tietyt faktat opitaan ulkoa. Kaikkein vaivattominta olisi järjestää avoin tentti niin, että opiskelija pääsisi internetiin hakemaan tietoa (kirjapinon luokkaan raahaamisen sijasta).

Mutta kuinka järjestää internetiin pääsy niin, että tietoliikenneyhteyttä ei käytetä väärin siten, että tenttijät neuvovat toisiaan, tai vastaukset kysytään tutulta gurulta? Mieleen tulee muutama vaihtoehto:
  • Koe tehdään atk-luokassa, ja palomuurista estetään pääsy muualle kuin etukäteen määrätyille sivustoille.
  • Koe tehdään atk-luokassa, ja opettaja valvoo koetta ruudunvakoilutyökalun avulla (josta on selvästi kerrottu opiskelijoille etukäteen).
  • Koe tehdään atk-luokassa, ja opettaja valvoo koetta takarivissä istuen ihan ilman teknisiä apuvälineitä ihan perinteisesti.
  • Opiskelijoille annetaan Amazon Kindle, johon hän voi tallettaa haluamansa määrän pdf:iä sun muuta, ja lisäksi hän pääsee englanninkieliseen Wikipediaan käsiksi. (Korjaus: jos wlan-yhteys on käytössä, niin kuin useimmissa kouluissa on, Kindlellä pääsee myös naamakirjaan sun muualle neuvoja kyselemään. Vesitti ideani.)
  • Joku muu, mikä?
Onko sinulla kokemuksia tavasta järjestää avoin tentti, jossa voi käyttää internetiä tiedonhakuun mutta jossa ei voi (ainakaan liian helposti) luntata eli kysyä valmiita vastauksia toiselta ihmiseltä?

9 kommenttia:

  1. Olen teettänyt lukion taloustiedon kokeen Moodlessa niin, että opiskelijat ovat tehneet sen kotoa käsin samanaikaisesti.

    Monivalinta- ja yhdistelmätehtäviin yksi vastauskerta ja Moodle sekoittamaan kysymysjärjestetystä. Tällöin ei voi kysyä oikeaa riviä yksinkertaisesti vaan pitäisi mennä ihan kysymys kysymykseltä samaan tahtiin.

    Esseekysymykset soveltavia tyyliin "Mitä xxxxx, merkitsee perheesi, kotikaupunkisi ja Suomen kannalta."

    Vastaukset erottuvat ihan samalla tavalla kuin perinteisissä kokeissa. Ainut ongelma on ollut, että osa sählää tekniikan kanssa. Jonkun selaimessa turva-asetukset ovat tiukalla (ponnahdusikkunoiden esto) eivätkä he osaa purkaa sitä, vaikka olen laittanut ohjeet sen osalta kolmelle selaimelle (IE, Firefox, Chrome).

    Viime talvena oli koepäivänä kova lumisade ja osassa kaupunkia oli sähkökatkoja. Osa ei muista välitallentaa (ohjeistamisesta huolimatta) esseitä kirjoittaessa, joten tekstejä katosi

    VastaaPoista
  2. Lataa sallitut sivut yhteen hakemistoon koneelle.
    Jos wikipedia riittää siitä löytyy valmis paketti. Kopioi se hakemisto kaikille koneille minkä jälkeen irroita nettipiuha.

    VastaaPoista
  3. Meillä oli aikanaan jollain ohjelmointikurssilla (oisko ollut T3, Javaa silloin, en tiedä mitä nykyään) tietokonetentti ohjeistuksella "kaikkea julkista materiaalia saa käyttää, kommunikaatio kielletty". Tätä valvottiin ihan silmäparitekniikalla eli tenttivalvojat hiippaili pitkin ATK-luokkaa tentin kuluessa. Toimi ihan hyvin, en tiedä että kukaan olisi sen kummemmin edes yrittänyt vilppiä.

    VastaaPoista
  4. Hirveen monimutkaista touhua, perinteinen paperitentti on ainakin yksinkertainen. Kaavat voi antaa paperilla.

    VastaaPoista
  5. Netin kysymys-vastaus-palstoilta, kuten stackoverflow/stackexchange tai vaikkapa reddit, voi sekä googlella löytää viestiketjuista tietoa, että laittaa uusia kysymyksiä joihin joku saattaa vastata hyvin nopeastikin. Kuina mahdollista edes olisi teknisesti sallia näiden lukeminen mutta ei postaaminen?

    VastaaPoista
  6. Olen pitänyt reaaliaineessa lukion kolmosluokkalaisille kokeita, joissa saa käyttää mitä vaan lähdemateriaalia, vaikka kysyä äidiltä tai katsoa netistä, ja vastauksen lopussa pitää olla lähdeluettelo. Kysymysten on oltava riittävän laajoja ja soveltavia. Toki tämä mittaa muutakin kuin perinteinen koe, tiedonhakutaitoja myös, ja arviointi on haaste.

    VastaaPoista
  7. Mites ajatuksena jälkivalvonta ja kiinnijäämisen pelko. Eli asentaa joku seurantaohjelma ja pistokokein jälkikäteen tarkistaa millä sivuilla opiskelija on käynyt. Jos löytyy sivustoja jotka ei kuulu etukäteen sovittuihin, niin tulee hylkäys.

    Aika harva pystyy olemaan täysin varma, että minun väärässä paikassa selailusta ei jäänyt jälkeä.

    VastaaPoista