lauantai 9. lokakuuta 2010

Paras tapa jäsennellä oppimateriaalia?

Toimin ammattikorkeakoulussa opettajana sähkötekniikan ja elektroniikan kursseilla, joilla käsitellään jonkin verran päällekkäin ja limittäin meneviä asioita. Esimerkiksi logistiikan ja jälkimarkkinoinnin opiskelijoille sähkötekniikasta opetetaan aivan perusteet yhdellä kolmen opintopisteen kurssilla. Tuotetekniikan opiskelijoilla on kolme sähköalan kurssia, ja autosähköinsinööriopiskelijoilla sähkökursseja on luonnollisesti paljon enemmän.

Oppimateriaalin laatiminen on kivaa, mutta kun opetettavia kursseja on viisitoista, niin oppimateriaaliin liittyvä "hallintotyö" rupeaa olemaan raskasta. Hallintotyöllä tarkoitan sitä, että minulla pysyisi jonkinlainen kokonaiskuva päässä siitä, mitä kalvoja olen jo laatinut, mitä kalvoja voisi parannella ja mitä kalvoja voisi käyttää samoilla kursseilla.

Tällä hetkellä minulla on joka kurssille oma kalvosettinsä, ja olen tietenkin hyödyntänyt kalvoja ristiin rastiin. Ongelmana tässä on esimerkiksi se, että kun yhteen paikkaan korjaa virheen tai tekee parannuksia, niin se ei päivity muille kalvoille automaattisesti.

Mikä olisi toimiva ratkaisu?
  • Luovun kalvojen käytöstä kokonaan, ja joko
    • käytän oppimateriaalina jotain valmista kirjaa.
    • kirjoitan itse opetusmonisteen tai kirjan.
      ja sitten vedän tunnit pelkän tussitaulun avulla.
  • Teen kalvot asioittain, enkä kursseittain. Esimerkiksi Théveninin menetelmästä omat kattavat kalvot, jotka käydään läpi autosähköinssiopiskelijoiden kurssilla Tasasähköpiirit, mutta joita vain vilautetaan kurssilla Sähkötekniikan perusteet.
  • Joku muu, mikä?
Yksi vaihtoehto on tietenkin se, että ei käytetä kirjaa eikä valmiita kalvoja, vaan vedän tunnin läpi puhumalla ja tussitaulua käyttämällä. Tämä on opettajalle helpoin vaihtoehto, mutta mielestäni vanhanaikainen sen takia, että se vaatii pakkoläsnäoloa. Ennen vanhaan poissaolotilanteissa lainattiin kavereiden luentomuistiinpanoja. Nykyään opiskelijat ovat tottuneet siihen, että oppimateriaali on saatavilla netistä tai vähintäänkin kirjana. Toisin sanoen palveluvaatimukset ovat kiristyneet :-). Ja tämä on ihan luonnollista. Kukapa haluaisi kirjoittaa kirjoituskoneella, kun tietokone on paljon kätevämpi. Tekniikka kehittyy, kuten myös koulutuskäytännöt.

5 kommenttia:

  1. esim. power pointin slaideja voi lajitella sekä esittää suoraan tietsikalta kankaalle. En tiedä millä ohjelmistolla olet kalvot laatinut mutta linkkejä juuri mainittuun power pointtiin on olemassa. Edellyttää ilmeisesti jokaiselle sivulle oman arkistotunnuksen joka on lajitteluperuste. Terv. Raimo L

    VastaaPoista
  2. Kiitos.

    Käytän LaTeXia ja Beamer-lisäosaa:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Beamer_(LaTeX)

    Syy on käytännön sanelema pakko: kalvoissa on paljon kuvioita (piirikaaviot) ja matemaattisia kaavoja, joiden kanssa nysväämiseen menisi PowerPointilla ikuisuus.

    Piirikaavioiden piirtäminen Powerpointilla on käytännössä mahdottomuus: kerran kokeilin, ja tallennuksen jälkeen piirikaavio ei näyttänyt samalta kuin ennen tallennusta (johtimet olivat liikkuneet) -> hanskat tiskiin.

    VastaaPoista
  3. Jokaisen asian pitää olla esitetty vain kerran, niin ei tarvitse päivittää moneen paikkaan. Mietin olisiko mahdollista tehdä modulaariset kalvot, joista voisi skriptillä koostaa kullekin kurssille (ja opetuskerralle) sisällöt, eli ne varsinaiset PDF-tiedostot mitä esitetään ja jaetaan. Kalvojen tai moduulien tagaaminen olisi myös hyödyllinen ominaisuus.

    Teemojen breakdown, kalvomoduulit, niiden mäppäys kursseihin ja opetuskertoihin, ja vastaavat skriptit. Hmm... Säästääkö tällä oikeasti aikaa prosessin myöhemmissä vaiheissa?

    VastaaPoista
  4. Muuten hyvä idea, mutta pelkään, että sotkeennun omaan näppäryyteeni, jos menettelen noin :-).

    VastaaPoista
  5. Heip. Itse pidän kerronnan ja keskustelun etenemistä noudattavasta muistiinpanotekniikasta, jossa kaikki ei ole valmiina (osa voi olla). Eli taululle liidulla tai tussilla tai digikynällä, mikä nyt sattuukaan taulu olemaan. Digikameralla/puhelimen kameralla (tai ruutukaappauksena) muistiinpanot talteen ennen hävittämistä, kuvanjakopalveluun (itse käytän Flickriä) kurssin koodilla varustettuna. Voi johtaa suoraan syötteenä kurssisivuille. Flickriin saa vielä lataussovelluksen jolla luokittelusanan (tag) voi merkitä koko kuvajoukolle (Macissä iPhotoon integroituna). Älykännyssä ShoZu on kätevä kuvien siirtäjä.

    VastaaPoista